Inschrijven bij Kamer van Koophandel
Sinds juli 2008 moeten alle VvE’s zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Dat geldt ook voor kleine VvE’s en ook voor de zgn. slapende VvE’s. Het is namelijk van belang, dat onder andere schilders en andere vakbedrijven, maar verzekeraars, weten met wie zij een overeenkomst sluiten voor zaken die het (algemeen deel) van het gebouw betreffen.
NB. In splitsingsakten, die zijn verleden vóór 1 december 1972, kan het zijn dat er geen VvE is opgericht. In dat geval is inschrijving niet aan de orde.
Hoe schrijf ik mijn VvE in?
Een VvE zonder ondernemingsactiviteiten kunt u schriftelijk inschrijven. Wel moet u kopieën van legitimatiebewijzen van de bestuurder(s) en een eventuele gevolmachtigde (administrateur) meesturen. Gebruik voor de inschrijving deze formulieren:
- Inschrijving stichting of vereniging (formulier 5)
- Inschrijving functionaris (bestuurder) voor een stichting of vereniging (formulier 22)
Welke gegevens moet ik doorgeven?
U moet de naam, het adres, de oprichtingsdatum en het bestuur van de vereniging van eigenaars (VvE) inschrijven. Een VvE kan één of meer bestuurders hebben. Als er een administrateur is, kan deze ook ingeschreven worden. Ook wordt een afschrift van de notariële splitsingsakte of een uittreksel van de notariële akte met daarin de statuten opgenomen. Als de VvE is opgericht op of na 1 juli 2008, moeten dit officieel gewaarmerkte akten zijn. Als de VvE vóór 1 juli 2008 is opgericht, moet dit een door één van de bestuurders gewaarmerkt exemplaar van de splitsingsakte zijn. VvE’s hoeven geen jaarrekeningen bij de Kamer van Koophandel in te leveren.
Wat gebeurt er als de VvE zich niet inschrijft?
Het is wettelijk verplicht om een VvE in te schrijven. Deze plicht bestaat al tientallen jaren voor de andere formele verenigingen in Nederland en geldt nu ook voor de VvE. Niet inschrijven is een economisch delict en kan worden bestraft (Wet economische delicten).
bron: Kamer van Koophandel
De tekst van artikel 30 van het Handelsregisterbesluit 2008 luidt: